<Kuva edestä - bilden från framme>

Hyundai Sonata 2.0 cdri GLS 2008

393000km, katsastettu I/2014, musta, automaattivaihde, esp, autom.ilmastointi, nahkaverhoilu, vakionopeuden säädin, kuljettajan istuimessa sähköinen säätö, lämmitettävät etupenkit, moottorilämmitin, sisäpistoke, sähkölasit ja peilit, radioCD+kasetti (säätimet myös ratissa), 2 renkaat, joista talvirenkaat aivan uudet, kevytmetallivanteet, jarrulevyt edessä ja takana suhteellisen uudet,
Tavaratila on valtaisan suuri (>462 litraa, ja takapenkit (60/40) alhaalla vielä tuplaten lisää),
2 omistaja. Auto on erittäin luotettava, ihantellinen esikaupunki- ja matka-ajoon, jousitusjärjestelmän suunnittelu arvoautojen tasoa, talviominaisuuksiltaan parhaita (TMtesti), äänitasoltaan hiljainen, moottori on kestävämpi kuin VAG tai Volvo cri- diesel vm 2000-2007

Myynti on jo sovittu luotettaville ostajalle (pv 25.4.2014)


Sähköposti paul@biri.fi.
019-2461828



< Sonata Cdri 2009 -- silver grey -- 385000km >

"Passat-klassen"
TEST: Komfortabel storbil med diesel og automat
Man kan godt si at Sonata ligger i den øvre mellomklassen, [...]en stor og rommelig bil og den har også et stort og rommelig bagasjerom, under en tradisjonell luke.
Allikevel ønsker enkelte "borgere i middelklassen" å ha god plass til passasjerer og bagasje men samtidig å slippe stasjonsvognenes, flerbruks/fleksibilenes og til og med de store kombi-bilenes nyttekjøretøy-preg. Hyundai Sonata henvender seg til disse.
Sterk og tiltalende motor
Sonata er på mange måter en bra bil, og også prismessig gjør den det ikke så verst i manuell utgave. Men når det kommer til automatversjonen og når man ser nøye på hva konkurrentene har å tilby, er prisen dessverre ikke hyggelig nok.
För norrmännen var automat för dyr som ny -- norjalaisille tämä automattivaihtoehto on hankintahinnaltaan uutena ollut suhteellisen kallis (365.000NOK = 45.000€ v.2007)
2,0 CRDi 140 hk TEST: Komfortabel storbil [norsk]

TEKNIIKAN MAAILMA:
Nykypäivän mittapuun mukaan suuri moottori ja perinteinen automaattivaihteisto tekevät reilun kokoisesta Sonatasta edelleen vaikuttavan.

Vuosimallia 2007 [pistokoe]ajetun yksilön moottorina toimii kaksilitrainen turbodiesel, jonka jatkeena on neliportainen automaattivaihteisto.
Tekniikan maailman pistokoetesti

Suoralla maantiellä ajaminen on miellyttävää ja rauhallista. Moottorin voimavarat riittävät normaalissa ajossa, ja melutaso pysyy vaimeana.
Omistajat arvostavat Hyundai Sonatassa kaikkein eniten hyviä ajo-ominaisuuksia, riittävän suuria sisätiloja ja ajoneuvon käyttövarmuutta. Vapaissa vastauksissa autosta mainitaan usein ohjaamon alhainen melutaso ja hiljaisuus.

Käyttäjien kertomaa
(Tekniikan maailma)


Vaikka uusien autojen myynnistä dieseleiden osuus on nyt pienempi kuin pari vuotta sitten, dieselien pyyntihinnat ovat edelleen korkeita. Vuonna 2008 dieseliin sijoitetun lisähinnan saa edelleen kokonaisuutena takaisin. Perinteisesti paljon ajettu dieselauto on kuitenkin ollut selvästi arvokkaampi kuin paljon ajettu bensa-auto. Vähemmän halutut ranskalais- ja korealaismallit ovat myös perinteisesti selvästi arvokkaampia dieselmoottorilla kuin bensamoottorilla varustettuna. (Ilta-Sanoma 8.4.2011)

Diesel-auton käyttövoimavero Sonatalle on noin 420€/vuosi [ 444€ v. 2016 ] eli sillä saa polttoainetta 280 litraa (1,48€/l) [ 1,15€/l v. 2016 ]. Jos oletetaan, että tavallinen eli Sonataa oleellisesti pienempi automaattivaihteinen bentsiini-auto kuluttaisi (alakanttiin laskien) 8,2 litraa/100km mutta Sonata Cdti:lla on vaikea ylittää 6.1 litraa (esim. Octavia 2.0FSI 8.3 l/100km), niin ero olisi samalla polttoaineen litrahinnalla (D/Bz=1) 2.8 litraa/100km, joten jo ajomäärällä 10.000 km/vuosi [ 13000km v. 2016 ] alkaisi diesel olla edullisempaa.
Verotuksessa saattaa tulla muutoksia vuoden - kahden sisällä, mutta todenäköisimmin käyttömaksu vähenee ja nykyisin -10% edullisempi diesel-öljy lähenee bentsiinin hintaa. Mitä ilmeisimmin "kipuraja" pysynee edellisen vertailun tasolla, ei siis tarvitse ajaa erittäin paljoa. Huoltokulut eivät ole modernille diesel-autolle suurempia, sillä huollettavaa/laitettavaa on yleensä vähemmän ja moderni diesel on erittäin pitkäikäinen. Kannet eivät kuumene. Hyundaissa on hiukkassuodatin, joka on myös hyvin pitkäikäinen. Moottoriöljylaatuna käytetään samaa kuin MB:ssa eli Teboil Diesel 5/40W on Suomen oloissa paras.

Uusien VAG dieseleiden (VW, Audi, Skoda, Seat) lämpeäminen talvella on ollut ongelma ainakin vuosimaliin 2013 saakka. (viitaus suomalaiseen keskustelupalstaan * ). Toisin on kuitenkin Hyundaissa, jossa on moderni cdi-moottori (v.2006-), ei ole lainkaan tätä Suomem talvessa vitsallista ongelmaa. Myöskään ei tarvita Webastoa, jotta tarkenisi sisällä
Myös Korean vuoristossa on kylmä talvi, kuten joku saattaa muistaa Korean sodan aikaisista valokuvista. Moottori on kuitenkin pääosin kehitelty Saksassa ja siinä on Daimler-Benzin vaikutusta.


(in the U.S.A) One Third of New Car Shoppers are Considering Diesel
Registrations for diesel cars and SUVs increased 55 percent in California between 2010 and 2012
the online survey asked 1,200 consumers about fuel preferences. Among the factors weighing on those consumer’s minds, fuel economy was the most important, followed by environmental friendliness. www.autoguide.com/auto-news/2013/06/ ;
Americans Embracing Diesel-Powered Passenger Cars, Nov 28 2011

Hyundai Sonata review

California Dreamin Apr 24, 2011 11:38AM
"Let's face it. Hyundai has made a paradigm change in the industry. It used to be that less expensive cars were basic boxes with wheels, noisy and featureless. Hyundai has sent a wake up call to every competitor out there; and I, for one, am happy to see it finally hapening. No, I'm not a Hyundai dealer, owner (yet) or associated with them in any way. A couple of years ago I said I would never consider a Korean car. Well, they did the smart move and truely got my attention in the last year."

By Dan Jedlicka of MSN Autos
"For example, while most front-wheel-drive sedans have a strut front suspension, the Sonata has a double-wishbone front suspension found on sports cars and an elaborate multi-link rear suspension to improve handling. Moreover, there are front and rear anti-sway bars and gas-filled shock absorbers. Hyundai says the goal of the suspension is to provide a balance between a luxury car's smooth ride and the handling of a sports sedan. The Sonata only provides decent handling and a pretty smooth ride. "
           

Autoplemum.de: Praxistest HyundaiSonata 2.0 CRDi
Denn die Kundschaft aus beruflichen Kilometerfressern und soliden Mittelstandsfamilien will in den seltensten Fällen ein Fahrzeug, mit dem man an jeder Ecke auffällt wie mit einem Zirkuswagen.
Der Hyundai Sonata sieht dennoch modern und betont international aus. [...]
Der mächtige Kofferraum schluckt beeindruckende 523 Liter. In diesen Dimensionen war man früher nur mit einem Passat unterwegs.
Komfort heißt beim Sonata nicht nur Ledersitze, abblendbare Spiegel und ein Soundsystem, sondern auch Klimaautomatik, Pollenfilter und elektrische Spiegel. Sicherheitstechnisch ist der Koreaner mit ABS, ESP, Nebelscheinwerfern, sechs Airbags und Isofix-Halterungen ausgestattet.
Schon nach wenigen Kilometern wird klar, dass der Sonata den Reisekomfort über alles stellt. Das Fahrwerk sorgt für eine gute Straßenlage, die Federung bügelt Unebenheiten souverän glatt und selbst die früher oft zu bemängelnde Schwammigkeit ist - Vergangenheit.